marți, 11 ianuarie 2011

mie nu mi se-ntâmplă

Acum 5 ani când i-am luat scaunul de maşină lui fiu-meu, venit la ofertă odată cu maşina (scaunul, nu fiul) nu eram eu prea convins de justeţea gestului. I l-am luat aşa cum îi iei unui copil o trotinetă. Hai bă să-i luăm şi lui una că uite are şi puradelul vecinului - bine în cazul meu puradeii vecinilor n-aveau deloc trotinetă, pardon scaun.
Între timp, cum se întâmplă la mulţi, am mai îmbătrânit, am mai văzut, şi m-am mai deşteptat - numai în unele privinţe, nu-i vorba, că-n altele-s la fel ca-nainte.


Ce se întâmplă la un impact cu un copil care stă fără centură pe bancheta din spate, e simplu: probabil moare.
Ce se întâmplă la un impact cu un copil care stă cu centură pe bancheta din spate, e simplu: mai întâi centura îi fracturează coloana sau îi secţionează gâtul şi dup-aia moare. Bine, hai să nu fiu aşa drastic, îşi fracturează doar ambele picioare, bazinul, şi-şi face praf esofag, trahee, faringe, şi juma' din maxilar atunci când zboară pe sub centură.
Şi acum preferatele mele. Ţinutul în braţe.
Ce se întâmplă la un impact cu un copil ţinut în braţe de mă-sa pe scaunul din faţă: păi tot moare, dar moare frumos în braţele mă-sii. Nu-i aşa că o să fie o ultimă amintire deosebită cu bebeluşul dumneavoastră? La urma urmei a jucat perfect rolul de airbag.
Şi de ce m-am certat cu maică-mea primăvara trecută. Pentru ţinutul în braţe în spate. Ce poate fi mai sigur? Doar aşa circulă o ţară întreagă! Şi aşa am crescut şi noi*.
Ce se întâmplă în momentul impactului cu copilul ţinut în siguranţă în braţe de mama lui pe bancheta din spate, e simplu: tot moare, dar mai tărziu, la spital, pe masa de operaţie unde medicii se străduie să-i reconstruiască cutia toracică şi bazinul zdrobite de mă-sa care l-o ţinut drăgăstoasă în braţe până în ultima clipă, vorba aia.

Acum când mă uit, la imboldul nevestii, pe forumurile româneşti şi citesc părerile publicului despre scaunele de maşină mi se zbârleşte părul pe spinare.
Faptul că teoretic e obligatoriu în .ro scaunul de maşină pentru copii - vreau să zic măcar scriptic căci ecartul dintre lege şi realitate în .ro e relativ mare - e cu siguranţă străin celor mai mulţi şoferi (aşa cum îmi era şi mie până acu' juma' de oră). Dar de speriat e că faptul ăsta le e străin şi poliţiştilor de la circulaţie!

Lăsând la o parte faptul că nu cu multă vreme în urmă mă legănam şi eu în aceeaşi dulce ignoranţă, mi se par amuzante întrebările de genul: ”Iau amendă dacă n-are copilul scaun de maşină în Germania?” Nu, nu iei amendă! Te împuşcă! Pe loc! În baza legii care spune că au voie să tragă fără somaţie în agresor dacă viaţa victimei e într-un pericol iminent! Dacă nu te-ai prins agresorul eşti tu, iar victima e copilul. **

Şi venind vorba de Germania, ştiţi care e metoda germană de acomodare a copilului cu scaunul de maşină. Simplu: învăţ şi niciodată dezvăţ. Adică, plodul se pune de la vărsta de 0 ani, 0 zile (şi 0 ore dacă e cazul) în scoică (=învăţ) şi nu se mai extrage de acolo până la vârsta de 12 ani (= niciodată dezvăţ). Eventual se mai schimbă scoica pe parcurs, dacă se consideră oportun. Pur şi simplu pentru copil nu există situaţia în care să meargă în maşină fără scaun. Nici măcar nu-şi închipuie că ar putea exista această variantă. Mama stă în scaunul ei legată în centuri, tata la fel şi copilul la fel. Iar dacă vreodată, ca lui fiu-meu pe la patru ani, îi vine totuşi ideea să întrebe ce se întâmplă dacă nu-şi leagă centurile, nimic nu e mai elocvent decât o mică demonstraţie = o frână bruscă atunci când el e dezlegat, dar la nu mai mult de 10kmh ca să nu-i faceţi felul cu mâna voastră! Pot să vă garantez că acum urlă ca din gură de şarpe dacă plec din loc şi el n-a apucat să-şi pună centura. Da - de pe la 4 ani îşi pun singuri centura.

Îmi închipui că o parte din tot fenomenul ăsta de sictir vizavi de scaunele de maşină la români se datorează ignoranţei, în ciuda clipurilor ca cele de mai sus, sau reclamelor de pe la TV de acum câţiva ani, iar cealaltă parte spiritului latino-balcanico-ruso-turco-orientalo-mediteranean care ne caracterizează şi ne face să spunem, lasă bă că nu mi se întâmplă mie sau lasă bă că facem doar de data asta o mică excepţie, ce vrei să moară copilul de plâns. Nu, lasă că-i mai bine să moară de multiplu traumatism cranian.

Apropo, de plâns n-o murit nimeni până acum. Accidentele de maşină în schimb sunt pe locurile fruntaşe la capitolul ucigaşul de copii, dar vorba aia ne facem mai multe probleme despre pedofili (probabil câteva cazuri pe an) decât despre faptul ca odorul iubit ar putea să moară când cineva care nu ne-o dat de dreapta ne izbeşte din lateral (mii de cazuri pe an). Am spus ”cineva”, căci bineînţeles tăticul e un as al volanului, şi lui nu i se întâmplă să facă accidente, dar mai sunt alţii pe şosele nu la fel de aşi.

Chestia asta cu plânsul mă fascinează de altfel. Am văzut oameni educaţi care îşi iubesc plodul ca pe lumina ochilor şi care totuşi se uită la tine senin şi-ţi spun că ”plânge copilul în scaun”. So what?! Dacă ar veni copilul şi ar plânge că nu-l laşi să meargă ca emblema la Mercedes pe botul maşinii, şi ar plânge aşa mult, mult, mult de tot (pentru unii şi 20 de minute e prea mult ca să reziste îngeraşului cu tendinţe suicidale) atunci l-ai lăsa să stea acolo?! Sau cealaltă, ”cum să stea 8h în scaun”. Păi frate, dacă tu ai gene de cămilă şi cur de gibon şi rezişti atâta în scaun, nu-l supune şi pe bietul puradel amărât la aşa ceva! Opreşte maşina la fiecare maxim 2h sau la fiecare 1h şi odihneşte-te 5 minute! Aşa cum scrie în orice manual de conducere. Asta s-ar putea să vă salveze viaţa vouă şi la încă 30 de nenorociţi pe care-i prinzi în carambolaj în clipa aia în care aţipeşti la volan după 8h de condus în continuu.
Şi nu, nu mă las convins de teoria cu lipsa consecvenţei la români. Am cunoscut oameni care se dau peste cap să-i văre în guşă odorului suculeţul de morcovi zilnic, sau siropul de echinaceea (din-ăsta le dau şi eu), sau cine ştie ce prostie de o lipsă de însemnătate greu de descris în comparaţie cu viaţa odraslei, şi totuşi declară câtuşi de puţin tulburaţi că doar n-o să ţină copilul legat atâtea ore. Nuu, lăsaţi-l liber să zboare ca pasărea cerului prin parbriz. Între noi fie vorba la noi recordul o fost de 3 zile(citeşte 26h) şi 2000km cu plodul de 2 ani jumate ”legat” în scaun pe ruta Ruhrgebiet - România. Aşa că se poate, dar nu recomand maratonul ăsta nici la duşmani, şi asta nu din cauză că boracul ar fi plâns în scaun - prietenii ştiu de ce.

Bine ar trebui să nu mă mire foarte tare atitudinea mioritică despre maşini şi scaune, dacă mă gândesc că majoritatea vizitatorilor din .ro pe care-i iau din aeroport sunt cel puţin reticenţi dacă nu refractari de-a binelea la a purta centura pe scaunul din spate. Lor le explic de regulă, că la un impact la 150kmh, diferenţa între a purta sau nu centură pe scaunul din spate e diferenţa între o înmormântare frumoasă cu capacul deschis la sicriu şi una urâtă unde îngroapă ăia 3mc de pământ adunaţi cu buldozerul de pe marginea şoselei, că altceva n-au mai găsit din tine. Cei mai mulţi reacţionează pozitiv la asta, adică îşi pun hamul sau jugul cum mai e numit popular. Cei care au o rezistenţă sporită la sfaturi (vezi vârsta a 3-a) fac cunoştinţă cu ego-ul meu mai puţin prietenos care le comunică tăios că mă doare la bască de amenda de 40EUR pe care o vor plăti desigur ei în cazul în care ne opreşte poliţia, sau de modul în care îşi doresc să se împrăştie la mine pe parbriz la prima frână bruscă, dar că faptul că pe lângă asta o să iau şi puncte în permis chiar mă indispune teribil, aşa că la mine în maşină se merge cu centura pusă şi cu scaun de copil dacă aveţi sub 150cm. În înălţime, nu în circumferinţă!



Toate bune de pe Rhein si Ruhr.

* Asta cu ”aşa facem din moşi-strămoşi”  îmi aminteşte de o povestioară de prin anii '30 când oamenii foloseau pixuri sau briantină pentru păr cu substanţe radioactive pentru că străluceau frumos. Faptul că în câţiva ani le cădea părul cu tot cu scalp sau vreo două deşte de la mâna dreaptă se pare că nu-i deranja.

** În realitate amenda e absolut modică, cam cât un scaun de maşină de calitate medie, adică 40 de EUR şi un punct în permis. Dar exceptând regiunile intens populate cu naţiuni conlocuitoare - şi până şi acolo e o totală excepţie - majoritatea poliţiştilor germani probabil n-o să ştie ce să facă în situaţia asta pentru că nu au mai întălnit-o vreodată. Aşa că nu m-ar mira să staţi vreo 5 ore acolo cu ei până se documentează.

3 comentarii:

Cata spunea...

100% corect daca ne raportam la majoritate.
Exista insa si un procent, care e prea mic insa ca sa conteze, din populatie, care a inteles acest aspect.
Oricum, in Romania, nu sunt crese, gradinite cate trebuie, spitalele stau sa cada si alte cate si mai cate, ca sa se mai gandeasca cineva la scaune auto.
Desi, daca fiecare ar aplica teoria - in speta legea - cum trebuie in domeniul lui, fara sa se raporteze la celelalte lucruri care nu merg in tara, poate am mai avea sanse sa iesim din rahatul in care ne tot afundam si care, din pacate, cred ca e fara fund.
Stii, e ceva in genul: "Cand nu stii ce sa mai faci ca sa pui o paine pe masa si n-ai ce sa mananci, o bucata de hartie aruncata pe jos este cea mai mica problema a ta la acel moment."
Oricum, sunt ferm convins ca nici nemtilor, daca nu li s-ar fi umblat serios la buzunare, n-ar fi invatat chestia asta doar in baza bunului simt cu care au fost dotati din nascare sau in urma celor 7 ani de acasa. Ma refer acum tot la majoritatea care conteaza.

Paula spunea...

pina nu ai copilul nici nu visezi cite accesorii sunt absolut obligatorii. Camil nu a mers niciodata pe bancheta....e drept ca acum 2 ani cind am venit in germania si am predat masina inchiriata, nu ne-am gindit cum o sa ajungem noi la aeroport fara scaun de masina ( dar ne-au salvat niste vechi prieteni :)). Oricum cam cind ma documentam eu cu ce sa schimb scoica ca nu mai incapea gogoasa de copil in ea....am mers intr-o duminica pina la soacra-mea la 5 strazi distanta in Sibiu. Scoica era spalata si neuscata si amplecat cu el in brate...ca doar ce poate sa se intimple...si nici nu s-a intimplat nimic la dus, doar ca la drumul de intoarcere care a tinut 5 minute, catalin a fost fortat sa puna 2 frine super puternice din cauza ca s-au bagat unii fara se se asigure si am dat copilu cu capul de tetiera din fatza. Apoi am citit la citeva zile distanta marturia unei mamici care a tras 2 ani si ceva de mers prin spitale pentru ca considerat ca nu il mai chinuie pe copil cu scaunul de masina din dotare pentru numai 25KM. A facut accident a urmat cosmarul de a nu stii daca iti supravietuieste si apoi 2 ani de spitalizari si recuperari.Si zicea mamica aceea pe toate forumurile sa nu stai sa te uiti la copil ca plinge, ca cel mai probabil nu de aia plinge. Si l-am pus si eu pe Camil in scaun si uneori plingea de trebuia sa opresc pe dreapta....dar plingea pentru ca il durea burtica si trebuia sa ragaie sau il stringea fularul sau orice altceva dar nu pentru ca ar vrea el sa nu stea in scaun.
In alta ordine de idei, discutia e un pic sterila pentru ca eu nu stiu pe nimeni sa mearga cu copilul in brate....poate asa mai la tara sau unde nu isi permit, nici nu imi dau seama de unde sunt aia care scrie pe forumuri. Insa si eu am discutia asta cu socrii ca de ce tinem neaparat noi sa il punem inca in scaun si la drumuri scurte in oras...pentru ca mi-e frica este raspunsul.
Toate bune de pe Cibin :)

pe Rhein si Ruhr spunea...

@Cata...
Îmi vine greu să cred că sărăcia îi forţează pe şoferii mioritici să-şi scoată odrasla din scaunul de maşină fiindcă plânge, sau să-l pună să doarmă întins pe banchetă că doar n-o să stea sărăcuţul înhămat în instalaţia aia monstruoasă de chinuit copii :)