vineri, 5 decembrie 2008

povestiri de pe autostrada I

Autostrada - aach, fascinant subiect. Vorba unui coleg de "suferinţă înafara ţării" de pe un forum unde venise întrebarea ce merge bine/ce ne place în Germania: "read my lips: AUTOBAHN". Superbă invenţie. E cea mai sigură şosea dintre toate tipurile de şosele după toate statisticile - are o singură problemă poţi da colţul urgent când ai un accident la 150kmh.

Când am venit prima dată aici aveam senzaţia că nu e mare lucru să conduci pe autostradă, ce dracu, dacă am supravieţuit în Bucureşti. După 2 ani şi vreo 45 de mii de km din care 80% pe autostradă, cred că atunci, ca şi restul de 99% dintre români mă supraestimam grosolan - acum mă supraestimez mai discret.

Admiram zilele trecute o reclamă la cauciucuri, "reşapate în UE". Cool, ursule! ADACul se dă de ani de zile de ceasul morţii cu testele la cauciucuri şi demonstraţii despre cât de importante sunt, şamd. şi totuşi sunt o groază de năuci care economisesc 20EUR per cauciuc ca să aibă cu ce merge pe ploaie sau zăpadă cu 180kmh. După ceva experienţe pline de adrenalină şi accidente cu cauciucuri de rahat, cred că ştiu care-i problema. Pur şi simplu, oamenii nu se pun, mental, în situaţia cea mai potrivită pentru a evalua produsul. Să facem un exerciţiu de imaginaţie, închipuie-ţi că eşti pe autostradă, cu mâinile încleştate pe volan, cu frâna apăsată la fund, cu fălcile strânse şi muşchii crispaţi, ABS-ul scheaună şi se zbate din toate încheieturile, iar maşina rulează cu 100kmh (că tu aveai 150kmh când ai început să frânezi) către tirul răsturnat din faţă - ei, închipuie-ţi că în momentul acela te-ar întreba cineva dacă ai fi de acord să plăteşti cu 10EUR mai mult pentru fiecare cauciuc, dacă ai şti că te-ai opri cu 10m mai devreme. Oare ce-ai răspunde ?

Îmi amintesc că într-o zi superbă de duminică, intru pe A3 cu toată familia în maşină. Traficul e relativ aglomerat, dar nefiind camioane se merge bine şi repede, 120kmh pe prima bandă, şi cât vrea Dumnezeu sau cât îl ţine pe diliul de la volan pe a treia. Parcurg vreun kilometru pe prima bandă şi observ la un moment dat un cauciuc care traversează autostrada de la mijloc către margine, iar duba albă de pe banda trei începe să danseze discret aşa cam cum ar începe să danseze o maşină căreia îi pleacă un cauciuc de pe jantă la 150kmh. Finalul e sec, fericit şi greu de crezut, duba reuşeşte printr-o minune să taie cele 3 benzi la viteza aia şi să oprească lângă parapet pe banda de urgenţă. Nici o maşină nu se izbeşte de nimic. Mult mai interesante sunt probabil gândurile disperate ale şoferilor din momentul ăla: "Frânez şi mă striveşte ăla din spate, sau rulez în continuare şi mă stâlcesc de ăla din faţă ?" Oricum asta se întâmplă o singură dată în viaţă, şi nu obligatoriu pentru toţi în viaţa curentă.

Apropo de viteze şi distanţe, există o serie de reguli de circulaţie pe autostradă pe care puţini din-afara Germaniei le cunosc, şi mulţi din interiorul ei nu le dau atenţie.

Ce ştie toată lumea e că în .de nu sunt limite de viteză pe autostradă, în fine pe 80% din ele, cel puţin. Ce nu ştie toată lumea e că există o viteză recomandată de 130kmh. Aşa că dacă vreunul din voi vrea să încerce cum merge noul lui Ferrari după ce i-au modificat băieţii de la colţ limitarea electronică de la 250kmh şi o calcă la 340kmh, moment în care se înfige în baba care depăşea neregulamentar cu 92kmh un camion care rulează cu 89kmh, o să aibă o serie de surprize, în eventualitatea puţin probabilă că supravieţuieşte. Va purta o parte din vina accidentului şi asigurările or să strâmbe din nas cu graţie şi îl vor face copărtaş la plata daunelor cauzate, ceea ce, dacă ai adunat şi un carambolaj de 25 de maşini în coada ta, poate urca la o sumă frumuşică, cam ca în filmele cu oameni foarte bogaţi (vezi Dallas, Moştenirea Familiei Guldenbug, and co.)

Din acelaşi ciclu foarte puţin cunoscut de olandezi şi est-europeni, ar mai fi că a te posta pe banda 3 şi să rămâi acolo, fiindcă ţi se pare ţie mai comod e o infracţiune. Straßenverkehrsordnung (frumos cuvânt=codul rutier) spune că se circulă întotdeauna pe cea mai din dreapta bandă care-ţi permite deplasarea cu viteza dorită (şi eventual permisă). Apropo de asta, depăşirea prin dreapta e la fel de interzisă şi costă doar 50EUR şi 3 puncte. Şi tot la capitolul depăşire, blitzuitul din faruri e permis, atâta timp cât nu e foarte agresiv, moment în care se poate transforma în agresiune=250EUR şi permisul suspendat.


Şi în final regula nesocotită cu cea mai mare graţie dintre toate e aceea a distanţei între maşini în timpul deplasării. Simplu, distanţa trebuie să fie egală jumătate din cuantumul vitezei. Adică la 120kmh trebuie să ai măcar 60m între tine şi adormitul din faţă. Asta echivalează cu de 2 ori distanţa dintre stâlpii reflectorizanţi de pe marginea şoselei - da în Germania există aşa ceva şi nu trebuie să cobori din maşină ca să vezi încotro fuge şoseaua(cum am făcut eu pe plaiurile natale) şi nu-i fură nimeni să şi-i pună la căruţă (să-l văd eu pe ăla care fură stâlpi cu tirurile la 100kmh claxonând la 2m de fundul lui). Că puţini pun la suflet asemenea reguli ştirbitoare de personalitate o dovedesc carambolajele de la 5 maşini în sus pe care le poţi observa cu mândrie pe şoselele patriei - şi nu, nu-s maşini conduse doar de olandezi sau alte naţii.




Toate bune de pe Rhein şi Ruhr,

P.S. Cred că ar fi trebuit sa vă urez ochii mari, cauciucuri bune şi nu conduceţi mai repede decât poate îngerul vostru păzitor să zboare.

Niciun comentariu: